Taustaa tapahtumille:
Ennen näitä toimenpiteitä auton ruostevaurioita oli korjattu korjaamoilla jo useita kertoja vuosien varrella. Ensiksi oli tehty pieniä paikkauksia, ja lopulta kynnyskotelojen alaosat oli kokonaan uusittu. Myöhemmin auton takajalkatilaan oli vaihdettu peltiä. Edessä oli katsastus, ja taas löytyi reikä pohjasta - alkuvaiheessa se näytti vain yhdeltä pieneltä reiältä, mutta pian ruostunutta peltiä löytyi lisää. Seuraavat tekstit ovat otteita päiväkirjasta.
Ennen näitä toimenpiteitä auton ruostevaurioita oli korjattu korjaamoilla jo useita kertoja vuosien varrella. Ensiksi oli tehty pieniä paikkauksia, ja lopulta kynnyskotelojen alaosat oli kokonaan uusittu. Myöhemmin auton takajalkatilaan oli vaihdettu peltiä. Edessä oli katsastus, ja taas löytyi reikä pohjasta - alkuvaiheessa se näytti vain yhdeltä pieneltä reiältä, mutta pian ruostunutta peltiä löytyi lisää. Seuraavat tekstit ovat otteita päiväkirjasta.
Alkuvaihe:
Micran
pohjassa on reikä, ja yritän epätoivoisesti korjata sitä.
Hommasta ei kerta kaikkiaan tule mitään. En löydä tinaa, jolla
yrittäisin tinata reiän umpeen. En tosin usko, että tinaus edes
onnistuisi, mutta haluaisin silti kokeilla. Periaatteessa se
onnistuisi, jos löytäisin pienoisporan, jolla voisi hioa reiän
reunat sellaisiksi, että tina tarttuisi niihin. Kirkkaan metallin on
oltava näkyvissä, ja sen on oltava puhdas ruosteesta ja liasta. En
löydä myöskään pakkelia, jota vaihtoehtoisesti voisi käyttää
reiän tukkimisessa. Ostin sitä varta vasten kaupungista jokin aika
sitten. Kaikki hommat tökkäävät siihen, että tarvikkeita ja
työkaluja ei löydy.
Raplasin
ja rassasin Micran pohjaa. Etsin tinaa ja löysin sen lopulta.
Pakkelikin löytyi. Yritin paikata erästä pientä koloa auton
pohjassa, mutta tinaus ei onnistunut, eikä pakkeli tarttunut.
Pakkeliprässi, joka oli suoraan kaupan jäljiltä, ei toiminut.
Nykyään myydään täysin ala-arvoista roskaa. Loppujen lopuksi
kävi niin, että löysin auton pohjasta lisää reikiä, joten
feikkikorjauksilta putosi pohja pois.
Seuraavaksi:
Ostin
tarvikkeita Micran pohjan paikkaamiseen. Kävin Biltemassa ja
Motonetissa ja monissa muissakin liikkeissä.
Iltapäivällä
aloitin Micran pohjan paikkaamisen Biltemasta ostamallani halvalla
hitsauslaitteella. Reikiä löytyi aina vain lisää. Puuhailu
pimeässä auton alla oli aika ankeaa. Välillä kävin autotallissa
vääntelemässä rautoja ruuvipenkissä. Kun autotallin lattialle
tipahtaa jotain, se on siellä ja pysyy. Ruuvipenkin vivun
kiristinruuvi - tai siis viputangon toisessa päässä oleva osa -
putosi lattialle eikä löytynyt. Sen jälkeen ruuvipenkin osa
tipahteli jatkuvasti. Se oli niin iso, että se löytyi. Yksi
pahvinen pellin malli tipahti myös eikä löytynyt.
Auton
pohjan paikkaaminen sujui ja ei sujunut. Pahin takaisku oli se, kun
auton sisämatto syttyi palamaan. Autossa oli jo liekit pohjalla, kun
avasin oven. Mattoon ehti palaa iso reikä. Takalamppuihin menevät
sähköjohdot ja bensaletku eivät ehtineet palaa puhki. Menivät
vain ruman näköisiksi. Pahin kaikista vahingoista oli se, kun
turvavyö paloi poikki. Reikä matossa on tietysti myös ikävä
asia, mutta ehkä sen saa joskus kesällä paikattua, kun
liimaa reiän kohdalle jonkinlaisen paikan saman tyyppistä mattoa.
Turvavyön sen sijaan pitäisi toimiakin.
Kello
on tätä kirjoittaessani 23.24. Olen edelleen aika lamaantunut tuon
jutun takia. Miksi ihmeessä en yrittänyt ottaa mattoja pois, kun
hitsasin. Kävin kerran aikaisemmin tutkimassa, onko lattia kuuma
mattojen alta. Hieman oli lämmin, mutta palovaaraa ei tuntunut
olevan.
Vaikka
ajatus Micran katsastamisesta huomenna tuntui toivottomalta, jatkoin
hitsailua ja puuhailua puoli kahteen asti. Yksi paikka jäi
keskeneräiseksi, koska en voinut kolistella pihassa yöllä.
Seuraavana päivänä:
Aloitin
aamulla Micran hitsaamisen ja fiksailemisen. Sain liimattua turvavyön
ehjän näköiseksi ja paikattua lattiamatossa olevan reiän sukalla.
Tein
hommia koko päivän, mutta pidin välillä myös taukoja.
Loppuhuipennus oli se, kun pyyhin öljyt auton pohjasta ja ripottelin
tuhkaa pohjaan. Puhalsin sitä paineilmalla. Haalarini olivat aivan
tuhkaiset, kun makasin maassa auton alla. Ehkä tätä epätoivoista
katsastusremonttia kuvaa hyvin se, että lopuksi piti kieriskellä
tuhkassa.
Kolmen
jälkeen lähdin ajamaan kaupunkiin. Käännyn takaisin muutaman sadan metrin päässä, kun muistin, että oven saranaa piti kiristää
rautalangalla. En löytänyt kuin hitsauslankaa. Kone piti
käynnistää, että sain lankaa tulemaan esille. Sain ovea hieman
kiristymään.
Ohittelin
autoja matkalla. Keli oli liukas, ja Micrassa on nastattomat
talvirenkaat. Muutaman kerran jouduin keskeyttämään ohituksen, ja
tällöin jarruttaminen tuotti hieman ongelmia. En voinut pitää
turvavyötä päällä, koska sitä ei käytännössä ollut.
Ajaminen suorastaan pelotti välillä.
Ajoin
katsastusaseman viereisen rakennuksen pihaan ja heittäydyin maahan
auton eteen pyyhkien moottorin pohjaa trasselilla. Sen jälkeen ajoin
katsastusasemalle.
Pahaksi
onnekseni auton katsasti siilitukkainen tyyppi, joka oli täysin
mahdoton (kuulin myöhemmin, että eräs autoaan katsastuttanut nainen oli valittanut juuri tästä samasta siilitukkaisesta tyypistä). Katsastusmiehissä on
eroja, ja nyt auton kimppuun kävi pahin mahdollinen tapaus. Auto
hylättiin lopulta takalokasuojan sisältä peräluukun kohdalta
löytyneen ruostekohdan ja liian ohuiden jarrulevyjen takia.
Huomautuksia tuli valoista ja ties mistä. Joku muu katsastusmies ei
olisi edes etsinyt tuollaisia vikoja. Itsekään en ollut huomannut
kyseistä pientä ruostevauriota, joka oli piilossa peräluukun maton alla. Jarrulevyjen ohuuden tiesin, mutta
aikaisemmin autoa ei ollut hylätty tämän takia, vaikka kerran
levyjen paksuus mitattiin, ja se oli sama 8 milliä kuin nyt.
Kun
lähdin ajamaan katsastuspaikalta, kuului outo kolahdus aivan kuin
olisin törmännyt johonkin. Seuraavassa risteyksessä kuului uusi
kolahdus, ja auto jäi siihen. Viittilöin takana tuleville autoille,
että ajakaa ohi. Onnistuin työntämään auton takaisin
katsastusaseman pihaan. Soitin sieltä kotiin, ja minut luvattiin tulla hakemaan muutaman tunnin päästä, kunhan ehdittäisiin.
Kävelin
Hong Kong -liikkeeseen ja sieltä takaisin katsastusasemalle ja
lopulta Maccarin kautta keskustaan, jossa kulutin aikaa kaupoissa
pyörimällä. Kävelymatkaa kertyi ainakin kahdeksan kilometriä.
Itse asiassa
keskustassa tuli käveltyä enemmän kuin kilometri, joten kävelin siis kaikkiaan enemmän kuin kahdeksan kilometriä.
Kun hinaaminen vihdoin myöhään illalla alkoi, jouduin
pitämään kytkintä pohjassa koko matkan. Auton moottori oli
käynnissä, jotta sisällä olisi siedettävän lämmin ja ikkunat
pysyisivät sulina. Hinaaminen suorastaan pelotti välillä, koska
autojen etäisyys oli lyhyt, ja tie oli liukas, ja minulla ei ollut
turvavyötä, ja Micran renkaat olivat mitkä olivat.
Aloitin
Micran ruostekohdan paikkailun. Joudun käytännössä hitsaamaan
sokkona, ja jälki on sen mukaista. Poltin vahingossa reikiä peltiin
enkä huomannut reikiä ennen kuin lopetettuani hitsaamisen.
Hitsauslasi ei himmene tarpeeksi, joten näen hitsaamani kohdan vain
kirkkaana välkkeenä. Toinen ongelma on se, että en saa katsottua
hitsattavaa paikkaa sopivalta etäisyydeltä, koska hitsauskypärä
ei mahdu ahtaisiin paikkoihin.
Auton tarina päättyi käytännössä tuohon. Se on seisonut pihassa lähes vuoden vaihdelaatikko jumissa. Siitä on maksettu täydet verot ja vakuutusmaksut, koska ajatuksena on ollut, että sitä aletaan korjata. Vasta nyt yritetään (auton paperit ovat joutuneet hukkaan) panna auto seisomaan, jotta maksaminen tyhjästä vähenisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti